Minulla on ollut jo kolmatta vuotta yksi hermoromahduksen ja äärinmäisen vitutuksen aihe: Tampereen autoilijat. Viime viikolla suojatiellä tietä ylittäessä olin kahdesti "läheltä piti" -tilanteessa. Lisäksi usein havaitsen kaasuttelua, joka saa kävelyvauhtini hiljenemään, sekä lukkojarrutusksia. Ihmetys valtaa kuljettajan, kun jalankulkija ei suojatietä käyttäessään väistäkään autoilijaa. Itselleni opetettiin autokoulussa, että jos jalankulkija näyttää olevan aikeissa ylittää tien, niin auton on väistettävä. Tämä tietenkin sisältää myös sen, että jos jalankulkija on ylittämässä tietä suojatietä käyttäen, niin häntä on väistettävä vielä perusteellisemmin.

Olen alkanut vakavissaan pohtia, että onkohna Tampereella joku bingo, jolla on oikeus antaa pääpalkintona kerran viikossa ajokortti voittajalle. Mikään muu tamperelaiskuskien toimintaa ei selitä. Toinen vaihtoehto on tietenkin, että tamperelaiset eivät käy autokoulua, vaan ostavat ajokorttinsa lompakkovarkaiden keskusliitolta. "Moi, mää oon tän näkönen, ei teillä sattuis olemaan ajokorttia mulle?" Molemmat ovat varamaan kohtalaisen kustannustehokas vaihtoehto autokoulun käymiselle, tai perheenjäsenen opetukselle.