Kesälomani Tukholmassa Årsta 3 -varastolla on ollut ohi jo tovin. Kesällä laiskistuin tämän blogini suhteen, oli kivempaa tekemistä kuin etsiä tietokone ja kirjoittaa tätä. Tukholma on kiva mesta, suosittelen.

Raahessa on ammatillisen koulutuksen tiimoilta herännyt keskustelua siitä minne päin Raahen pitäisi suunnata yhteistyönsä. Monet kepulit ovat suurella himolla jatkamassa taantuvien ja velkaisten kylien kanssa tehtävää yhteistyötä. Monelle raahelaiselle päättäjälle Oulu on iso peikko. Oulu vie asukkaat. Oulu vie työpaikat. Oulu vie ostoeurot. Oulu vie näkkileivän lapsen kädestä. Oulu on suuri ja paha. Tämä karrikoitu esitys omista tuntemuksistani osan päättäjien suhtautumisesta Ouluun hiertää minua.

Toisen maailmansodan jälkeen Suomessa ja muualla Euroopassa väestö on keskittynyt kaupunkeihin. Syrjäkylät ovat hiljenneet. Minusta se on erittäin huonoa kehitystä. Suurin osa asukkaista ja työpaikoista on kohtalaisen pienellä alueella. Tietenkin väestön keskittäminen tuo kustannustehokkuutta, mutta onko se itseisarvo. Kehitys on kuitenkin tosiasia ja sen kieltäminen on todellisuuskammoa. Raahenkin pitää mennä virran mukana, sillä siitä ei ole yksistään virran kääntäjäksi.

Oulu on Suomen "kakkospääkaupunki". Se on pohjoisen stadi. Sitä tosiasiaa ei ole kieltäminen. Kasvukeskuksen kehityksen imuun pääseminen on Raahen tulevaisuuden elinehto. Raahella ei ole mitään henkistä velvoitetta eikä juuri järkeäkään hirttäytyä läänin eteläisten kitukuntien kanssa näivettymiseen. Erilaisia yhteistyömuotoja on Oulun kanssa lisättävä. Lisäksi on parannettava liikkumista Oulun ja Raahen välillä. Tällä hetkellä se on liian henkilöautopainotteinen. Toimivat bussivuorot olisivat ensiaskel, mutta lähijunayhteys pitää olla lähitulevaisuuden selkeänä tavoitteena.

Tällöin raahelaisten nuorten tarvitsisi muuttaa Ouluun, vaan opiskelu ja työnteko kävisivät kätevästi Raahesta käsin. Myös moni Ouluun muuttanut voisi alkaa siirtymistä Raaheen. Raahen ja Oulun väliin mahtuu monta kuntaa jotka varmasti mielellään olisivat osa tätä lähijunarataa. Verkkona voisi käyttää valmista kaukojunarataa, mutta parempi olisi vetää kokonaan uusi. Rahaa kyllä on, sitä painetaan Tervakoskella kolmessa vuorossa. Ikävä kyllä mitään varsinaisia suunnitelmia ei taida aiheen tiimoilta näkyä vielä hyvään aikaan.