Kirjoitin tämän Raahen Seudun yleisönosastolle ja ajattelin laittaa sen myös tänne.

Arvoisat äänestäjäni, ajattelin kirjoittaa teille avoimen kirjeen Raahen Seudussa 8.1. olleen jutun perusteella. Olen ollut jo neljä kertaa tällä valtuustokaudella poissa valtuustosta, vaikka kausi on vasta puolessa. Viime kaudella poissaolojani oli vain yksi (varusmiespalvelusta suorittaessani komppaniapäällikkö ei myöntänyt minulle lomaa valtuustoon), joten nousu on sinänsä huima. Arvostan saamaani luottamusta ja pyrin aina olemaan kokouksissa läsnä, vaikka välimatkaa opiskelukaupungin ja kotikaupunkini välillä onkin 426km ja julkisia käyttäen ajallisesti viitisen tuntia, yhteen suuntaan.

Poissaoloni johtuvat siitä, että viimevuonna minulla oli toinen luottamustoimi, joka työllisti niin sanotusti puolipäiväisesti. Olin Tampereen Yliopiston Ylioppilaskunnan hallituksessa, jossa vastasin yli kahdentoistatuhannen jäsenen reilun miljoonan euron budjetista ja ylioppilaskunnan suhteista Tampereen kaupunkiin. Tämä aiheutti minulle kolme kertaa tilanteen, jossa arvotin läsnäoloni Tampereella tärkeämmäksi, koska valtuuston asialista ei ollut niin painava.

Viime kesänä minulle tuli yksi poissaolo, kun olin töissä Ruotsissa. Minulla ei ollut mitään mahdollisuutta, ei ajallisesti tai taloudellisesti, osallistua kokoukseen. Valtuutetuillehan korvataan matkat vain Raahen alueella ja opiskelu, tai varusmiespalveluksen suorittamispaikkakunnalta. Ruotsiin menin töihin koska Suomesta en oikeita töitä löytänyt.